Zero-carbon campagnes bij VO Citizen!
25 januari 2022 - Sinds enkele jaren zet VO Citizen zich resoluut in om zijn ecologische voetafdruk onder controle te houden. Na te hebben gewerkt aan zijn interne praktijken, en samengewerkt met VO Event aan de productie van een tool voor koolstofberekening en de productie van de Circular Event Toolkit, wilde het agentschap verder gaan en de mogelijkheid hebben om precies de impact te kennen van elke campagne die voor zijn klanten geproduceerd werd.
Een uniek meetinstrument
"In samenwerking met CO2 Logic hebben we een tool gecreëerd waarmee we de exacte koolstofvoetafdruk van onze campagnes kunnen berekenen, van de productie tot het kleinste detail van de distributie, de fase die de grootste impact heeft op koolstofgehalte”, legt Philippe De Wulf, hoofd van VO Citizen, uit.
Billboard, print, social media, web, radio, tv, activatie, etc... alle media worden nu met een fijne kam onderzocht om het gewicht van elk van hen te bepalen en om klanten de mogelijkheid te bieden hun carbon CO2-voetafdruk te compenseren door te investeren in duurzame projecten die bijdragen aan de SDG's.
De impact berekenen is de eerste stap, de volgende is de impact verminderen
Om dit te doen, werkt VO aan een nieuw Circulair Toolkit-thema om de beste praktijken op digitaal gebied samen te brengen. Duurzame IT is een gebied dat nog niet voldoende is verkend, maar dat binnenkort geen geheimen meer zal hebben voor het team.
"Het is belangrijk mediaplannen te presenteren met een maximaal effect op het publiek en een minimaal effect op het milieu.”
Philippe De Wulf, hoofd van VO Citizen