VO Citizen en Net Brussel kleuren oranje
De missie die VO Citizen toevertrouwd kreeg in het kader van deze #oranjezak-campagne die op 8 mei werd gelanceerd? De inwoners van 19 gemeentes mobiliseren en overtuigen om hun organisch afval beter te sorteren.
Sinds 2017 stelt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan zijn inwoners het gebruik voor van een nieuwe oranje zak die bedoeld is voor voedingsafval. Twee jaar later wordt echter vastgesteld dat heel weinig Brusselaars deze nieuwe zak ook effectief gebruiken. Let wel, het gebruik van de oranje zak is vrijwillig en dus niet verplicht, maar toch zien sommigen het enkel als een last ...
De uitdaging van de campagne? Erin slagen de Europese richtlijn te respecteren die zegt dat 50% van het huishoudafval tegen 2020 moet worden gerecycleerd en opgewaardeerd. Het is dus meer dan een klassieke sensibiliseringscampagne: er moet tot actie worden overgegaan, en dat met een langdurig effect!
Het was lang niet evident om argumenten uit te werken. “Een creatief directeur vragen om te werken rond een vuilnisbak die de mensen lastigvalt, is makkelijker gezegd dan gedaan”, geeft Philippe de Wulf toe. Daarom besloot VO Citizen om de campagne over een heel andere boeg te gooien en een beroep te doen op het stroop-effect: een fenomeen dat afkomstig is uit de neurowetenschappen. Dat is inderdaad niets nieuws, maar toch blijft het boeien. De affiche brengt een doodeenvoudige boodschap over, maar wekt de interesse van de lezer die op zoek gaat naar de fout. Zo slaagt ze erin te blijven hangen bij haar doelpubliek.
Om de Brusselaars maximaal te bereiken, werd de campagne zowel online als offline gelanceerd en is ze sinds midden mei alom aanwezig in de Brusselse straten, op het openbaar vervoer en op het internet (YouTube, sociale media, ...). Ook alle radiozenders hebben de informatiespot uitgezonden.
De website die voor de campagne werd gecreëerd, bundelt uiteraard alle informatie over sorteren en over het gebruik van de zak. Maar hij gaat ook een stap verder en legt uit hoe dit afval wordt opgewaardeerd en hoe deze zak bijdraagt tot een globalere aanpak. Je organisch afval sorteren is dan ook eerder een daad van burgerschap dan een burgerplicht. En net daarin speelt VO Citizen een belangrijke rol. “Werken aan een gedragswijziging en de burgers bereiken die zich verstoppen achter de consumenten die doorgaans benaderd worden door hen oplossingen voor te stellen om actie te ondernemen, door hen uit te dagen ecologisch bewust te gaan leven”, daar draait het om, zegt Laurence Leloup, projectleider van de campagne.
Tweede fase: de activering. VO trok naar het grote publiek op plaatsen waar mensen misschien wel het meest open staan voor de problematiek: tijdens het boodschappen doen! De teams zijn dan ook aanwezig in de grootwarenhuizen en open markten met een stand die gratis containers voor oranje zakken aanbiedt. “Door de burgers deze containers aan te bieden, wordt een oplossing geboden voor minstens twee van de nadelen die vaak aan de oranje zakken worden toegeschreven, namelijk de geurhinder en het risico dat er dieren langskomen en de inhoud van de vuilbak over het hele trottoir uitspreiden.” Om de Brusselaars nog meer te stimuleren om tot actie over te gaan, kunnen ze hun container ter plaatse personaliseren in een 100% ecologisch do it yourself atelier. Want een burger die de tijd heeft genomen om zich de container toe te eigenen, is een burger die al betrokken is en hem ook daadwerkelijk zal uittesten!
Net Brussel had een voorraad van 15.000 containers om uit te delen. Alleen al tijdens het Milieufestival in het Jubelpark dat op 2 juni plaatsvond, gingen meer dan 1.000 containers met een nieuwe eigenaar mee naar huis.
De campagne loopt nog tot eind juni. En tot die tijd vinden geïnteresseerden de verdelingspunten voor de containers op de website van de campagne.
Credits:
- Klant: Net Brussel
- Contactpersoon: Etienne Cornesse
- Agency: VO Citizen
- CD: François d’Aubresse
- AD: Maxim Deliege
- Client Service Director: Daphné Leclef
- Account Team: Laurence Leloup
- Production Team: Raphaelle Servais
- Design: Paul Biwer
- Strategy: Philippe de Wulf, Lise-Marie D’hooghe
- Production Company: Kaos
- Radiostudio: Free son
- Media: Space