Met Barlos, hun nieuwe campagne tegen rijden onder invloed, gaan Brussel Mobiliteit en VO Citizen Netflix achterna

Met Barlos, hun nieuwe campagne tegen rijden onder invloed, gaan Brussel Mobiliteit en VO Citizen Netflix achterna

Wie heeft er niet gehoord van Barlos, de nieuwe 100% Brusselse serie over het nacht- en drugsmilieu die binnenkort te zien is? Alle ingrediënten zijn aanwezig: knallende muziek, ronkende motoren, fotografie in de stijl van de beste series en een uitzonderlijke cast. 

Maar toch krijg je die serie nooit te zien, want ... er is geen serie. Wat er wel is, is een preventiecampagne van VO Citizen, Voice en Brussel Mobiliteit om jongeren eraan te herinneren dat Brussel geen tv-serie is en dat alcohol, drugs en medicatie niet op de weg thuishoren.

Een campagne die meer dan nodig is: uit een onderzoek uit 2019 blijkt dat rijden onder invloed van drugs een bijna even groot probleem is als rijden onder invloed van alcohol, en dat dit vooral voor jongeren geldt. 5% van de Belgen gaf toe in de voorbije maand minstens een keer onder invloed van drugs achter het stuur te hebben gezeten. In Brussel gaf zelfs een op de vijf inwoners (20%) tussen 18 en 34 jaar toe dat gedaan te hebben. 

Tv-series zijn niet de realiteit!

Brussel Mobiliteit vindt het daarom hoog tijd om komaf te maken met dergelijk sociaal onverantwoord gedrag. De toon van de campagne is humoristisch, maar de boodschap van BARLOS is niet mis te verstaan: wat je op tv ziet, is niet de realiteit. Stoned of stomdronken door de straten van de stad racen en daar probleemloos mee wegkomen? Dat is niet het echte leven.

De affiche van deze knap in scène gezette campagne wordt bevolkt door de verrukkelijke Silent Jill, de flamboyante Kody, de duistere Martha Da’ro en de geniale Mourade Zeguendi. Stuk voor stuk bekende Brusselaars die met plezier deelnamen aan deze verrassende preventiecampagne.

'We waren op zoek naar een manier om deze doelgroep te bereiken, die zich vaak niet bewust is van het gevaar", vertellen Maxim Deliège en François Daubresse, de creatieven achter de campagne. "We realiseerden ons dat series zoals Breaking Bad, White Lines en Narcos het gebruik van drugs of alcohol achter het stuur banaliseren. Daarom besloten we het over die boeg te gooien, maar dan andersom.' 

Brussel Mobiliteit wilde geen shockerende campagne, maar eerder een campagne die een beroep doet op het gezond verstand van jongeren. Ook worden zij eraan herinnerd dat als ze zichzelf niet kunnen bedwingen, de politie dat in hun plaats zal doen. 

Om de geruchten rond de lancering van de serie aan te wakkeren, maakten VO Citizen en Voice handig gebruik van de sociale media. Zo verspreidden ze beelden die tijdens de opnames van Barlos waren genomen. Daarna volgde al snel een videotrailer die op zijn beurt gevolgd werd door drie afleveringen en een affichecampagne (2m² JCDecaux en MIVB-busflanken) waarin de helden uit de fictieve serie erop wijzen dat de weg niet de plek is om de 'Barlos' uit te hangen, onder invloed van drugs, alcohol of medicatie.

Credits :

  • Client: Brussel Mobiliteit
  • Contacts: Camille Thiry, Véronique Dehasque, Alexandre Carlino
  • Agency: VO Citizen & Voice
  • Creation: Maxim Deliège, François Daubresse
  • Strategy: Philippe De Wulf, Michaël Desmet
  • Project Developer: Michaël Desmet
  • Design: Maxim Deliège, Carole Mannekens, Joëlle Cerfontaine, Cédric Zwaenepoel
  • Photographer: Guillaume Kayacan
  • Movie Production Company: ouat.be 
  • Movie director: Corantin Parmentier, Basile Vuillemin
  • DOP: Olivier Boonjing
  • Interviews and making-of: Gatien Breuls
  • PR Manager: Karel Goethals, Simon Laval
  • Social Media strategist: Diego Cortez Salas
  • Social Media Manager: Eva Sirgi
  • Social Media creative: Bruno Borges
  • Digital Project Manager: Serge Somerling
  • Web development: Nicolas Hinckct, Bruno Borges
  • Media: Mindshare

Ontdek op www.barlos.be alle campagnefilms, cijfers, tips en de getuigenissen van Kody, Martha, Silent Jill en Mourade. En vergeet niet: 'Het leven is geen tv-serie. Doe niet dom op de weg!'

Video:

Print : 

PERSCONTACT

Contacteer onze persdienst voor meer informatie, beeldmateriaal of interviews: 

Karel Goethals Voice Agency

 

 

Over VO Citizen

VO Citizen is een burgercommunicatiebureau dat zijn expertise aanbiedt aan openbare instellingen, maar ook aan ngo's en privébedrijven, in de overtuiging dat het aanspreken van mensen als burgers in plaats van consumenten helpt om de krachtigste boodschappen over te brengen.

Concreet werken we samen met de klant aan zijn communicatiestrategie en merkimago. We leveren acties op basis van sterke creatieve concepten die op verschillende manieren toegepast kunnen worden en via alle kanalen verspreid kunnen worden.

VO Citizen
140A, Stallestraat
1180 Ukkle
België